RE: دوره آموزشي آشنايي با سخت افزار
تخصصی سخت افزارونرم افزار کامپیوتر

اولین قدم باز کردن دریچه کناری وبالای کیس وقرار دادن پاور در داخل کیس
 

[تصویر: 1297446422.jpg]

بعد از آن بستن پیچ های پاور روی کیس که محکم شود.
 

 

اول از همه باید کابل های پاور را بشناسید تا اشتباها آنهارا نصب نکنید. انواع کابلها عبارتند از:
 

[تصویر: computer-power-cables-labeled-2.jpg]

کابل 20 پينی که برق مستقیم به مادربورد می رساند. كه در سري هاي جديد تر 24 پيني ميباشد . ( تعداد رو بشماريد )
 

[تصویر: ATX_power_20_pin_to_24pin_converter_Cable.jpg]

کابل ساتا که برق به هارددیسک می رساند.
 

[تصویر: cable_satapower_a.jpg]
[تصویر: sata2.jpg]

در مورد انواع كابل ساتا و آي دي اي بعدا بحث خواهد شد . فعلا در اين حد بدانيد كه به هر قطعه سخت افزاري داخل كيس دو كابل بايد متصل شود يكي از منبع تغذيه جهت تامين برق اون قطعه و ديگري كابل ديتا كه به مادر برد بايد متصل شود . ( در آينده بحث ميشود )

کابل فلاپی دیسک که امروزه استفاده آنچنان ندارد.
 

 
 

کابل 4 پينی مربعی شکل که آن هم روی مادربورد نصب می شود. اين كابل برق رو به سي پي يو ميرسونه .
 

[تصویر: 1297442096.png]

کابل 4 پينی پرفیلا که برق را به سی دی رم ,هارد دیسک ها و فن ها.
 

[تصویر: sata-power-cable-connector-sata-hard-dis...veu@13.jpg]

نكته نصب : هميشه سيم قرمز به طرف كابل ديتا بايد باشد .

حالا شروع به نصب تک تک آنها می کنیم.اول دو کابلی که باید روی مادربورد نصب شوند
,نصب می کنیم.با توجه به شکل مکانهای کابل ها روی مادر بورد نشان دادم.
 

[تصویر: 1297475376.png]

باید توجه کرد که برامدگی روی پین درست نصب شود
 

[تصویر: 1297455857.png]
[تصویر: 1297442096.png]

حالا نصب کابل های 4پينی و ساتا روی هارددیسک و سی دی رم و فن که با توجه به توضیحاتی که در بالا آورده آنها را نصب کنید.

هريک ازقطعات سخت افزاري با چه ولتاژي تغذيه مي شوند؟
مي خواهيم در اين مبحث شما را با نوع ولتاژ مصرفي قطعات سخت افزاري آشنا كنيم . در اين مبحث و با توجه به جدول ارائه شده ، شما خواهيد ديد که چگونه ولتاژ مصرفي پردازشگرهاي پنتيوم 3 که ازشاخه +5 V تغذيه مي شدند در پردازشگرهاي پنتيوم 4 به شاخه +12 V منتقل گرديده است . همين جهش و تغييرنوع توان مصرفي، اکنون نيز به نوعي در پردازشگرهايIntel Prescott و AMD Athlon 64 و نيز ساير قطعات سخت افزاي به وجود آمده است.
در سخت افزارهاي جديدي که امروزه به کار گرفته مي شود توان مصرفي اصلي به شاخه +12 منتقل گرديده است و شرکت آينده سيما همسو با تغيير تکنولوژي در ساختار مصرفي سخت افزارهاي جديد ، اقدام به واردات و توليد پاور هاي متناسب با اين تکنولوژي نموده است.
پاورهاي جديد اين شرکت ، در بالانس شاخه هاي خروجي خود ، توان اصلي را به +12 V هدايت و در دو شاخه خروجي مجزا ( DUAL LINE +12V ) ارائه داده است. در ادامه توجه شما را به نوع ولتاژ مصرفي قطعات سخت افزاري که در جدول 1 درج گرديده است ، جلب مي نماييم ؛
 

[تصویر: power--jadval---1_s.jpg]

تفاوت پاور هاي 20 پين با پاورهاي 24 پين چيست ؟

پاورهاي ويرايش 1.3 از شاخه +12 V ضعيف تري برخوردار و کانکتور خروجي در اين مدل ها داراي 20 پين مي باشد . ولي پاورهاي ويرايش 2.0 که از +12 V پرقدرت تري برخوردار مي باشند داراي کانکتور 24 پين مي باشند. متاسفانه در بازار فروش کامپيوتر بارها ديده شده است که با استفاده از تبديل 20 پين به 24 پين ، جهت راه اندازي اينگونه سيستم ها استفاده شده است ، چرا که اکثر کساني که در ايران سيستم مونتاژ مي نمايند ، روشن شدن يک سيستم را ملاک سالم بون و راه افتادن آن مي دانند ، حال آنکه دانسته يا ندانسته به اشتباه بزرگي دست زده اند و اينگونه سيستم ها دير يا زود با مشکلات بزرگي اعم از کارکرد و يا راندمان برخورد خواهند نمود . يعني اگر خوش شانس باشند و مشکلاتي مانند از بين رفتن قطعات سخت افزاري براي آنها به وجود نيايد ، قطعاً سرعت پردازش و پارامترهاي وابسته به آن ، که اغلب براي ارتقاي آنها حاضريم مبالغ هنگفتي پرداخت نماييم به طرز چشمگيري کاهش مي يابد .
مطابق بررسي هاي مجله معتبرTHG اکثر افراد حاضرند براي ارتقاي 20 % سرعت پردازنده خود مبالغ زيادي را صرف نمايند حال آنکه عدم توجه به تناسب توان پاور وهمچنين کيفيت پاور خريداري شده ، که حدودا 20 % قيمت يک پردازنده مي باشد آنها را با مشکلات عديده اي روبرو مي کند .
در كشور ما با توجه به محدوديت هاي سخت افزاري كه در مباني واردات و توزيع وجود دارد، اكنون در محدوديت زماني قرار گرفته ايم كه مجبور به ارائه پاورهايي با قابليت استفاده در هر دو حالت 20 پين و 24 پين مي باشيم تا بتوايم نياز هر دو طيف متقاضي را در اين پروسه زماني، تامين نماييم. شركت آينده سيما در ابتكاري جديد، اقدام به عرضه پاورهاي 24 پين با قابليت استفاده در مادربردهاي 20 پين نموده است. در اين سري از پاورها همسو با افزايش توان شاخه +12V از توان شاخه +5V كاسته نشده است ولي اين پاورها كماكان از يك شاخه در خروجي +12V برخوردار مي باشند و نمي توانند جزو گروه پاورهاي ويرايش 2.0 قرار بگيرند.
توجه شما را به كانكتور خروجي و نوع تبديل 24 پين به 20 پين در عكس شماره جلب مي نماييم.
همچنين در اين مدل ها، سعي شده است تا از كانكتورهاي جديد خروجي، مانند S.ATA و PCI.Express نيز استفاده شود. اما در عين حال توصيه گروه فني شركت آينده سيما، استفاده از پاورهاي ويرايش 2.0 در سخت افزارهاي حرفه اي جديد مي باشد. چرا كه اين سري از قطعات سخت افزاري جديد مصرفي بيش از 18 آمپر از شاخه +12V كه تواني در حدود 200W مي باشد، نياز به حداقل دو شاخه مجزا در خروجي +12V دارد.
 

مادربورد
[تصویر: comp.jpg]

اگر سی پی یو مغز کامپیوتر بدانیم باید گفت مادربورد ستون فقرات کامپیوتر و می توان گفت که تمام سخت افزار های اصلی و جانبی یا به طور مستقیم یا غیر مستقیم به مادربورد وصل می شود.
در گذشته ی نه چندان دور(اواسط دهه ی 90 میلادی) مادربوردها دارای دو دسته ی کلی بودند که تفاوت آنها در نوع منبع تغذیه ( Power Supply) بود اما به مرور زمان یکی از آنها منسوخ و حذف شد.
نوع اول و قدیمی تر دارای کانکتور منبع تغذیه AT و نوع دوم که هنوز هم رایج است دارای کانکتور منبع تغذیه ATX بودند. البته این مورد تنها فرق این دو نوع مادربرد نبود. بلکه همراه منبع تغذیه مدل ATX قابلیت هایی همچون کنترل نرم افزاری سوییچ خاموش کردن كامپیوتر و توان روشن کردن دستگاه از طریق شبکه و غیره نیز وجود داشت.( در بخش مادر برد به تفضيل با اين قطعه آشنا خواهيد شد .)
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 4 بهمن 1391برچسب:, توسط قاسم ابناوی |